Toon-en-Linda.reismee.nl

Betoverend Bhutan

Kuzuzangbo la,

Onze trip naar Bhutan zit er al weer op. Voordat we dit land bezochten wisten we maar een paar dingen, zoals dat roken in het openbaar verboden is, dat in heel Bhutan geen enkel verkeerslicht te vinden is (ze hebben er ooit een geplaatst maar de automobilisten wisten hoe dat werkte), dat boogschieten de nationale sport is en dat Bhutan het 'land van de draak' betekend. Ook hadden we gelezen dat Bhutan een van de armste en minst ontwikkelde land ter wereld is, maar dat idee hadden we niet toen we erdoorheen reisde. De koningin heeft een organisatie opgericht waar mensen terecht kunnen als de familie niet meer voor ze kunnen zorgen. Ook is het onderwijs en gezondheidszorg gratis. Door het overheidsbeleid moeten wij als toeristen meer dan 100% belasting betalen, dit geld gaat dan weer naar het onderwijs en gezondheidszorg. Hierdoor komen er maar mondjesmaat toeristen naar Bhutan, wat als gevolg heeft dat de cultuur en gebouwen nog steeds oorspronkelijk zijn. Dit was de reden waarom wij graag naar Bhutan wilde en daar hebben we geen spijt van gekregen, want wat is dit land betoverend.

We zijn in de negen dagen dat we hier waren vanaf Paro in het westen naar Trongsa in het midden van het land gereisd. Dit reizen gebeurde met een chauffeur en een gids, want vrij reizen mag hier niet. We hadden van te voren een heel programa geboekt, maar er was gelukkig nog genoeg tijd over om de dorpjes en de omgeving zelf te verkennen. Ook hebben we ons helemaal uitgeleefd in de souveniersshops. Toon is in het bezit van een echte Gho, een traditionele soort jurk voor mannen. Hij heeft het zelfs een hele dag gedragen en de Bhutaneezen konden het erg waarderen. Ze waren zelfs teleurgesteld dat Linda geen Kira droeg (een jurk die de vrouwen dragen). De mensen zijn super vriendelijk en open en de kinderen willen graag op de foto.

We hadden een vol programma met onderandere bezoeken aan verschillende kloosters, forten en musea's. Ook zijn we een dagje naar een vallei geweest waar we kraanvogels hebben gezien die daar overwinteren en hebben we ons uitgeleefd op het wilde water. Bhutan is een Buddistisch land en overal waren er gebedsmolentjes, gebedsvlaggetjes en heilige plekken te vinden. Ook de verhalen achter de heilige plekken zijn mooi om te horen. Zo zijn we de tweede dag omhoog gelopen naar een klooster boven in de bergen. Dit klooster heeft als bijnaam 'Tiger's Nest' omdat ze geloven dat een Guru vanuit Tibet op de rug van een tijger naar dit klooster is gevlogen. Deze plaats heeft nu een speciale plek in ons hart gekregen omdat Toon hier Linda verrast heeft met een mooie ring.

Verder kom je in elke klooster de vier vrienden tegen, de olifant, aap, konijn en pauw, die elkaars krachten bundelen om een fruitboom te planten en daarna gezamenlijk de vruchten te plukken. Ook zagen we op verschillende huizen grote penissen geschilderd, dit staat voor vruchtbaarheid en bescherming. We zullen jullie niet vermoeien met alle kloosters en forten die we hebben bezocht, bekijk de foto's maar dan snap je waarom wij zo onder de indruk zijn van Bhutan.

Nu zijn we in Kathmandu de hoofdstad van Nepal. De vlucht van Bhutan naar Nepal was echt geweldig mooi. We zaten mooi bij het raampje waar we vrij uitzicht hadden over de Himalaya, inclusief de Mount Everest.

Tot de volgende keer.

Liefs Toon en Linda

Marcel

Wat een mooi verhaal weer. Als ik jullie zo zie genieten daar ben ik helemaaaaal niet jaloers ;-)

Geniet van al het moois daar, in de wolken zijn is goud waard!

Lydia

Wat een prachtige foto's weer, en wat een mooie ring! Geniet maar heerlijk verder van elkaar en al het moois dat jullie zien.

Groetjes,
Lydia

Nik, Joke en Elle

Wat een mooie foto's! En leuk om te lezen dat er zoveel te beleven valt en de mensen zo vriendelijk. Een plaats om nooit meer te vergeten... maar het mooiste nieuws is natuurlijk die ring! Van harte gefeliciteerd nogmaals. Het is maar goed dat jullie zoveel foto's maken, want volgens ons hebben jullie alleen maar oog voor elkaar ;)
Geniet er lekker van en van elkaar!

Groetjes zus.

Irma en Rob

Hai daar reizigers!!

Prachtige foto's zeg, ziet er erg mooi uit allemaal en we worden helemaal reislustig van de verhalen! Ook namens ons: Van harte gefeliciteerd! (We kunnen het jullie van harte aanbevelen) ;-) Reis lekker voort: All is quiet on the homefront! Groetjes uit het kouwe Haagje, Rob en Irma!

hanne

hey toon en linda,

wat een mooi verhaal en wat ziet het land er mooi uit! tjonge gaaf hoor die reis die jullie maken!

veel plezier nog!

xxx

Lisette

wauw.....
wat een gave foto's, verhalen en natuurlijk ring!!!!

Anny

Niet te geloven als je die foto's ziet dat jullie dat allemaal in het echt meemaken!
Ook vanuit Goerie van harte gefeliciteerd!

Anny, Wout en Johan.

Tessa

lieve toon en linda!
wat een superleuke foto's en verhalen!
en natuurlijk nog van harte gefeliciteerd van ons allemaal!
liefs Karin, Machiel Tessa & Marcello