Toon-en-Linda.reismee.nl

Eerste week vrijwilligerswerk in Chhuk

Sua s'dei,

De eerste week vrijwilligerswerk zit erop. Maandag vertrokkenwe met de tuk tuk richting het dorpje Chhuk, maar eerst nog even langs de markt om inkopen te doen. We moeten namelijk zelf ons potje kokenwat op zich geen probleem is, alleen moeten we koken op een vuurtje dat we zelf moeten aanmaken. Nadat we aangekomen waren in Chhuk heb ik een rondleiding gehad langs alle dorpjes waar de organisatie Engelse les geeft en een bezoekje gebracht aan de health care. En na de lunch was het tijd om de handen uit de mouwen te steken.

Omdater nog 4 andere vrijwilligers waren die de Engelse lessenondersteunen in de verschillende dorpjes, heb ik besloten om eens bij de health care te gaan kijken. Normaal krijgen ze daar ook Engelse les, maar deze week helaas niet omdat het te druk was. De health care is begin dit jaar geopend en kun je het beste vergelijken met onze huisarts. Hoewel het eigenlijk niet te vergelijken is met onze gezondheidszorg. Er iseen verpleegkundige mevrouw Sommalie, een vroedvrouw mevrouw Moessorie endokter Qeng. Met z'n drieen runnen ze de health care en dat doen ze best goed. Ze verwerkenongeveer 100-150patienten per dag. Eerst meldt de patient zich waarbijze diverse gegevens noteren, daarna brengen ze een bezoekje aan de dokter.Hierkennen ze geen privacy, de deur van de dokterstaat gewoon open, iedereen kan mee luisteren en kijken wat de patient heeft. Daarna krijgen ze een recept mee om medicijnenop tekunnenhalen bij de apotheek. Dit was de plek waar ik voornamelijk de week heb doorgebracht; pilletjes vanuit een grote verpakking in kleine zakjes gedaan met een beschrijving erbij wanneer ze het moeten innemen. Niet het meest boeiende werk, maar wel leuk om te zien hoe het daar gaat. De echt zware gevallen / ziektes behandelen ze hier niet, die moeten naar het ziekenhuis in Siem Reap. De meeste kinderen maar ook volwassenen die langs komen zijn erg nieuwsgierig naar mij en wat zo'n buitenlander nou precies doet in de health care, dus elke stap die je zet volgen ze op de voet.

Ze doen ook bevallingen in de health care en toen ik dinsdag aankam was een vrouw aan het bevallen. De hygiene hier is niet zoals bij ons,want onder de bevalling loopt de vroedvrouwmet nog bebloede handen rondom aanwijzingen te geven aan de patienten over hoe ze de pillen moeten innemen die ze net gekregen hebben van de apotheek.Hoewel het in de health care al stukken beter is om te bevallen dan onderhun eigen huis of in de rijstvelden, want voordatde health care er was hadden ze geen plek om heen te gaan.Elke keer als deur van de verloskamer open gaat, gaan er allemaal mensen even naar binnen om te kijken hoe het gaat. Geenidee of het familie is, maar hier is dat blijkbaar heel normaal.Na 2 uurtjes was het meisje geboren, de moeder gaat nog even aan het infuus en krijgt wat te eten en dan vertrekken de oma's met de baby op de motor. Even later vertrekken ook de vader en de moeder op een motor alsof er niks gebeurd is. Dat is hier dus heel normaal, ik heb mijn ogen uitgekeken deze week. Later op de dag is er ook nog een jongetje geboren.

We blijven doordeweeks in Chhuk slapen in een huisje waar ook 2 weeskinderen wonen, Loam een meisje van 17 en Lea een mannetje van 12 jaar. We leven daar ongeveer net zoals de rest, dus geen stromend water en geen elektra. Dat was wel even wennen hoor. Voordat je wilt douchen moetjeeerst water halen bij de pomp en dan met een teiltje je wassen. Ook 's avonds moet je rekening houden dat je je zaklantaarn meeneemt want na 6 uur is het pikkedonker.

De organisatie van mijn vrijwilligerswerk heeft nog een locatie in het zuiden van Cambodja. Daar geven ze ook Engelse les en plaatsen ze waterpompen. Op dit moment is daar 1 vrijwilliger en er is een hoop werk te doen omdat ze begin volgend jaar een waterfilter willen bouwen. Daarom heb ik besloten om daar volgende week heen te gaan. Ik ga dit weekend naar de hoofdstad terug om dan maandag te beginnen in Takeo. Maar eerst dit weekend nog de tempels van Angkor Wat bezoeken.

Bedankt voor al jullie reacties, leuk om ze te lezen.

Liefs Linda

Irene

Hé Linda,

wat onwijs leuk om je verhalen te lezen. Die health care klinkt echt goed, m'n handen jeuken. Misschien een volgende keer samen? Wie weet! Tot snel :-)
Liefs Irene

Sylvia

Heey Linda!

wat een leuke verhalen heb je, dat het echt zo'n verschil is tussen hier en daar.

veel plezier nog.
xxje sylvia

Lydia

Hai,

Het klinkt alsof je het erg naar je zin hebt, wat een cultuurshock zeg :-) Ben benieuwd wat je in het volgende plaatsje gaat zien...

Enjoy!
Lydia

petra v vliet

echt superleuk om je verhalen te lezen en je foto's te zien succes met alles groetjes petra

Lisette

klinkt echt supergaaf, leuk om de foto's bij het verhaal te zien! wat heftig om gelijk tussen de bevallingen terecht te komen ;)
ben benieuwd hoe het in Takeo is.

Groetjes, L

marlies

Wat leuk om te lezen wat je nu allemaal aan het doen bent en met de foto's erbij krijg je er wel een beetje een beeld van. Wat betekent 'Sua s'dei' eigenlijk? Zal wel iets van hallo zijn of niet? Heb jij geen last van de zware regenval? Las dat in Thailand erg veel regen was gevallen en dacht toen meteen aan jou. Veel plezier volgende week met je vrijwilligerswerk

liefs Marlies

jannie

Hallo lieve Linda,
Hier alles goed,we zijn blij om jou verhalen te lezen,
je bent een kanjer!
Zorg goed voor je zelf en geniet!
Dikke knuffel van Joop,angela,John en mij!