Toon-en-Linda.reismee.nl

Annapurna trekking en laatste dagen Nepal

Namaste,

Na Tibet zijn we naar het relaxte Pokhara in het noorden van Nepal gegaan. Pokhara ligt aan een mooi meer en tegen het Himalayagebergte aan. Vanuit Pokhara zijn er diverse mooie wandeltochten te maken van 1 dag tot meerdere weken. Wij hadden gekozen om een tas in te pakken voor ongeveer 10 tot 12 dagen en dan maar te zien welke route we nemen. Je kan namelijk op verschillende punten je route aanpassen. Op de hele route zijn er voldoende hostels en restaurantjes waar je voor een vaste prijs heerlijk kunt eten en goed kan slapen. We hadden een duidelijke kaart gekocht, dus een gids hadden we niet nodig. En omdat we alleen het nodige hadden meegenomen en de rest van onze tassen hadden achtergelaten in Pokhara hadden we ook geen sherpa nodig die onze tassen droeg. Dus gezellig met z'n tweeen zijn we de bergen in gegaan.

De eerste dagen was het behoorlijk klimmen naar een mooi uitkijkpunt Poon Hill op 3210 meter hoogte en dat terwijl we gestart waren op een hoogte van 1070 meter, dus al aardig wat geklommen. Hier had je mooi uitzicht over de Himalaya en vooral het Annapurnagebergte. Er zijn 6 toppen met de naam Annapurna en de hoogste is de Annapurna I met een hoogte van 8091 meter, de op negen na hoogste berg van de wereld. Annapurna I was de eerste berg boven de 8000 meter die werd beklommen. Het is ook mogelijk om naar het Base Camp van Annapurna I (ABC) te lopen, deze ligt op een hoogte van 4130 meter, maar wij vonden dat iets te uitdagend zonder gids. Na het uitkijkpunt hebben we een rustdag genomen en zijn naar een hotspring geweest. Daar spraken we een paar mensen die net terug waren van het Base Camp en waren super enthousiast. Ze zeiden dat de weg erheen erg gemakkelijk was, zonder veel sneeuw. Wij begonnen weer te twijfelen en na het zien van hun foto's waren we om, we willen ook naar het Base Camp.

Vanaf de hotspring was het mogelijk om in 2 dagen omhoog te lopen naar het Base Camp. De eerste dag hadden we mooi weer tot dat het om een uurtje of 3 begon te regenen. We waren al een heel eind dus besloten om lekker in te checken in het hostel. De tweede dag omhoog ging ook goed totdat het net voor het Base Camp begon te sneeuwen, we zijn snel doorgelopen en voordat het echt hard begon te sneeuwen waren we op het Base Camp van Annapurna I. De hele middag en avond heeft het flink gesneeuwd wat van binnenuit een mooi gezicht was, maar de weg naar het toilet was al aardig ingesneeuwd. Het was wel gezellig in het hostel en hebben lekker met z'n allen een potje gekaart, we konden namelijk nog niet echt van het uitzicht genieten. We zijn lekker vroeg in onze gehuurde slaapzakken gekropen om de volgende dag weer vroeg op te staan voor de zonsopgang. Maar onze nachtrust werd flink verstoord. De kamer was al niet echt winddicht, dus het was er behoorlijk koud. En op een gegeven moment werd Toon wakker en riep dat de deur open was, hij probeerde snel uit de slaapzak te kruipen maar dat ging niet zo makkelijk omdat hij helemaal ingepakt was. Linda er snel uit en op haar sokken in een laag sneeuw om de deur weer dicht te doen. Omdat het zo hard stormde buiten was al snel de halve kamer bedekt met sneeuw. Om te zorgen dat de deur niet weer zou openwaaien heeft Toon de deur gebarricadeerd met onze wandelstokken.

De volgende dag werden we vroeg wakker voor de zonsopgang. Het sneeuwde en stromde nog steeds en na een snelle blik naar buiten kwamen we erachter dat het uitzicht nog steeds niks was. We hebben ons weer lekker omgedraaid. Na een paar uur waren we weer wakker om te ontbijten. Daar hoorde we dat een groepje mensen van ons hostel gingen proberen om weer naar beneden te gaan. En omdat wij geen gids hadden die ons de weg kon wijzen in de sneeuw besloten we maar om snel onze spullen in te pakken en met de groep de tocht naar beneden te maken. Het was een helse tocht, met sneeuw tot aan de knieen en soms zakte je weg tot je heupen. Maar we zijn weer veilig beneden gekomen. Op de terugweg zijn we weer heerlijk naar de hotsprings gegaan en na 9 dagen waren we weer terug in ons guesthouse in Pokhara. We hebben ongeveer 100 kilometer afgelegd en minstens 10 kilometer geklommen (en weer gedaald). De knieen en voeten voelde we dus aardig na dit tochtje, maar het was echt de moeite waard.

De laatste week hier in Nepal hebben we voornamelijk doorgebracht in Kathmandu. We hebben een visum gehaald voor China en voor Rusland. Dit betekend dat we met de trein terug kunnen vanaf Beijing naar Europa. Ook hebben we nog even de tourist uitgehangen en verschillende stoepas en tempels bezocht.

Nu gaan we onze tas inpakken, want morgen vliegen we naar China.

Tot de volgende keer,
Liefs Toon en Linda

Lydia

Weer twee leuke en spannende verhalen, wat een onderneming! Toevallig heb ik van het weekend Runaway Bride bekeken en daarin zou Julia Roberts de Annapurna beklimmen als ik het goed heb. Ik dacht die is maf, maar dit zei ik niet wetende dat jullie dat ook een beetje hebben gedaan natuurlijk ;-) Geniet van de trein en alles wat nog komen gaat.

Groetjes,
Lydia

Margreet

Wat een heerlijke reis maken jullie toch met zijn tweeën. Geweldige ervaring voor de rest van jullie leven. Je leert elkaar ook wel heel goed kennen met zo'n reis. Petje af, hoor!!!! Geniet van elkaar en de reis.
Liefs Margreet

Sander, Angela & Noah

He wereldreizigers,

Dat ziet er allemaal gaaf uit! Wat een mooie ervaringen zullen dat zijn. En een hoop foto om in een fotoboek te doen.....
Geniet nog van al het moois want jullie zijn al weer bijna thuis!

Liefs van ons allemaal