Toon-en-Linda.reismee.nl

Familiereis zuid China

Ni hao,

Vanuit Nepal zijn we op het vliegtuig gestapt naar het zuiden van China. Snel inchecken in het hotel en weer terug naar het vliegveld om Linda d'r ouders op te halen. Ze komen ons namelijk 2 weken vergezellen in onze grote reis. Het was wel even zoeken op het vliegveld, want alles hier in China is groter dan groot. Maar we hebben ze gelukkig gevonden en het was fijn om elkaar weer te zien na al die maanden.

We zijn onze familiereis begonnen in Kunming.Daar kwamen we er al snel achter dat ze hier maar weinig Engels spreken, zelfs bij de simpelste woorden als toilet, taxi, roomenbreakfast kijken ze je raar aan en hebben ze geen ideewat je bedoeld. Dusbij de eerste de beste boekenzaak een engels/chinees woordenboek gekocht om ons te kunnen redden in China.Eigenlijk is het wel goed, want we beginnen nu aardig wat tekens te herkennen en kunnen al een klein beetje Chinees praten. De Chinezen vinden ons woordenboek ook erg interessant en willen er vanalles in opzoeken. We hebben het idee dat sommige wel Engels kunnen, maar dat ze te verlegen zijn om het te spreken. Ook in de restaurants was het soms moeilijk om duidelijk te maken wat we wilde eten. Je moet hier uitkijken watje besteld, je hebt namelijk zo een hond, schildpad of slang opje bord liggen.Maar we hebben altijd wel een lekker maaltijd kunnenbestellen.

In Kunming hebben we een bezoek gebacht aan de dierentuin. Daar hebben we veel dieren gezien die hier in het zuiden van China leven, zoals de rode pandaen de witte tijger. De amandelbomen in de dierentuin stondenmooi in bloei, wat een prachtig gezicht opleverde met al die roze bloemen. Na Kunming zijn we in de nachttrein gestapt voor een rit van20 uur naar Yibin.Daar hebben we een bezoek gebracht aan een bamboe bos.In dit bos staaneen paar honderd verschillende soorten bamboe en er waren ook een aantal watervallen. In de vele souveniershopskon je vanalles kopen wat gemaakt was van bamboe.

Daarna zijn we nog meer naar hetnoorden gegaan om vanuit Chongqing drie dagen te varen over de Yangtze rivier. De Yangtze rivier is de langste rivier in China en staat bekend om zijnindrukwekkende rotspartijen en steile wanden. We bleven 2 nachten slapen op een chinees cruise schip. We waren wel een bezichtiging op de boot, veel Chinezen wilde met ons op de foto. Onderweg stopte we een paar keer om tempels te bezoeken en met een kleiner bootje over een zijrivier te varen met nog meer steile kloven. Het uitzicht vanaf de boot was fantastisch. De laatste dag hebben we een bezoek gebracht aan de grootste stuwdam van de wereld, waar een groot gedeelte van China zijn stroom van krijgt. Voor het bouwen van de dam moest de rivier 175 meter stijgen, waardoor veel mensen moesten verhuizen naar een hoger gelegen plaats.

Na drie dagen varen over de Yangtze rivier hadden we nog geen genoeg van het varen en daarom hebben wein het zuiden nog een dagtocht gedaan over de Li rivier. Vanaf de boot had je een mooi uitzicht over de rotsformaties van het Karstgebergte.We hebben vissers gezien die gebruik maken van aalsgolvers om hun vis te vangen. De aalsgolvers hebben een ring om hun nek zodat ze de gevangen vis niet door kunnen slikken. Ook zagen we langs de kant veel bootjes en boerendorpjes. Vanuit Guilin hebben we een bustocht gemaakt door de heuvelachtige omgeving en schitterende terrasvormige rijstvelden. Ook zijn we langs dorpjes geweest van de Zhuang en Yao stammen. De Zhuang vrouwen knippen 1 keer in hun leven hun haren en daarna nooit meer. Ze hebben dus prachtig lang zwart haar, het langste haar was 2,2 meter lang.

De laatste dagen hebben we souveniers gekocht in Nanning en nog een keer naar een dierentuin geweest (we wilde eigenlijk naar een botanische tuin, maar de taxi bracht ons naar de dierentuin; ook goed). Dorien en Gerard gaan morgen met het vliegtuigterug naar Nederland en wij hebben net een treinkaartje gekocht om naar Beijing te gaan.

Tot ziens.

Liefs,
Dorien, Gerard, Toon en Linda

Casper en Ineke

Lieve Linda en Toon,nou we hebben ze gisteren opgehaald op Schiphol,wat een verhalen en wat hebben jullie veel gedaan!!!!Zussie als bagpacker te zien aankomen was wel apart hoor.Jullie veel plezier in Beijing,wij nemen zo een chinees kopje thee met chinese koekies!!Liefs Cas kim en Ineke.

marlies

Wat fijn om je (schoon)ouders weer even te zien en andersom natuurlijk ook. Jullie hebben nog even te gaan, blijf er lekker van genieten.
liefs Marlies

Toon en Linda

Dorien en Gerard hebben zich inderdaad als prima backpackers gedragen :-)

Richard & Hildemieke

Hey,