Toon-en-Linda.reismee.nl

De terugreis door Rusland

Zdrast vuy te,

We zijn nu echt begonnen aan onze terugreis door het grote Rusland. De eerste stop in Rusland was aan het Baikal meer. We zijn in Irkutsk uitgestapt en eigenlijk gelijk doorgereist naar een eiland in het Baikal meer. Normaal ga je met de boot naar het eiland, maar in deze tijd van het jaar is het hele meer bevroren. Geen probleem voor de Russen, je kan dan namelijk gewoon met de auto over het ijs naar het eiland. Op het eiland zijn we een dagje naar het noorden gegaan om van de uitzichten over het bevroren meer te genieten. Ook hebben we geprobeert onze eigen maaltijd te verzorgen. We zijn met een visser en zijn vrouw een dagje gaan ijsvissen. Eerst een gaatje boren door het ijs wat een meter dik is en dan je hengeltje uitgooien. Daarna is het niet rustig wachten tot de vissen bijten, maar je hengeltje steeds blijven bewegen zodat de vissen denken dat je aas echt leeft. Na een dagje vissen hadden we toch aardig wat visjes gevangen, genoeg voor onze avondmaaltijd.

Na een treinrit van 88 uur (!) zijn we vanuit Irkutsk in Moskou aangekomen. Onderweg hebben we af en toe een dorpje gezien, maar het meeste uitzicht was toch alleen maar berken bomen, drie dagen lang. De eerste dag in de trein ging langzaam voorbij. De trein rijdt op Moskou tijd wat 5 uur tijdsverschil heeft met Irkutsk. Door dit tijdsverschil waren we al om 4 's ochtends klaar wakker. De volgende twee dagen gingen sneller voorbij en we hadden net genoeg tijd in de trein om onze eigen spelregels voor Mahjong af te maken.

In Moskou eerst een douche genomen, wat heerlijk was na al die dagen in de trein zonder. Daarna waren we klaar voor onze stadstoer. We hebben natuurlijk het Kremlin bezocht en de kathedraal. Ook hebben we een kaartje gekocht voor de metro waarbij je net zolang met de metro kan reizen als je wilt en alle mooie stations kan bekijken. Na twee dagen Moskou nog een keertje in de trein op weg naar St. Petersburg.

In St. Petersburg ook weer lekker de tourist uitgehangen. Ook hier hebben ze een mooie kathedraal. Daarnaast hebben we nog een bezoek gebracht aan de Hermitage met onderandere schilderijen van Van Gogh en Rembrandt. Ook hebben we een prachtig theater bezocht voor een voorstelling van de opera. Morgen hebben we nog een dagje voor de laatste bezienswaardigheden van deze prachtige stad.

Zaterdag vertrekt ons vliegtuig terug naar Nederland! Dan zit het avontuur er echt op. Bedankt iedereen voor het lezen van onze site, voor ons was het leuk om alle reacties te lezen!

Tot snel,
Liefs Toon en Linda

Lydia

Jullie bedankt voor het ons meenemen op jullie reis, ik vond het geweldig alle plaatsen te zien en belevenissen te lezen. Alvast een veilige terugreis, geniet van de laatste dagen en welkom terug! :-)

Groetjes,
Lydia

Casper en ineke.

Lieve Toon en linda.
Bijna weer thuis,wat zal dat wennen zijn!
Goeie terugreis en hopen jullie gauw te zien!!!
Liefs en groetjes,
Cas Kim en Ineke.

Miep

Wooooooow is het woord wat hier past volgens mij ;-). Tot snel weer!

Caroline

Wat gaat dat snel!!!!! Echt niet te geloven. Maar ik heb wel genoten van jullie verhalen en foto's, natuurlijk vooral van de herkenbare Tibet- en China-verhalen.

Tot snel!

X Caroline

Margreet

Hoi hoi,

Ik vond het super om al jullie verhalen te lezen. Zeker jullie tijd in China deed mij weer terugdenken aan de periode 1997 en 1999. Geweldig avontuur hebben jullie er bijna opzitten. Geniet van de laatste dag. Veel succes in Nederland. Jullie komen terug met lekkere temperaturen.

petra

wat hebben jullie veel gezien en beleefd echt super en bedankt dat wij ook een beetje mee konden genieten tot ziens in nederland

Nades

Wow wat een indrukwekkende foto's!!
echt heel erg mooi en jullie zien er ook erg happy uit!
geniet nog heel eventjes!

tot snel!! lfs

Nik, Joke & Elle

Jeetje zit de reis er alweer op... zo te lezen en aan de foto's te zien was het wel een superreis hoor! Eentje om nooit meer te vergeten! Heel leuk om zo mee te kunnen reizen met jullie. We vinden het natuurlijk weer wel leuk om jullie heel en gezond terug te zien in het vlakke Holland. Elle roept steeds "Toon, waar ben je?"

Tot zondag!

Woutine

Jeetje, het zit er al weer op voor jullie.. Een hele goede reis terug! En we hopen natuurlijk snel jullie verhalen live te horen!