Toon-en-Linda.reismee.nl

Eerste week vrijwilligerswerk in Takeo

Sua's dei,

De eerste week in Takeo zit erop. Hier heeft de organistatie waar ik vrijwilligerswerk voor doe, vorig jaar 2 leslokalen en een huis gebouwd. In dat huis slapen de vrijwilligers maar vaak ook de leraren. In de 2 lokalen wordt gratis Engels les gegeven voor degene die dat willen. Vanaf 12:00 uur wordt er 2x 1 uur Engelse lesgegeven en om 17:30 uur is er weer 2x 1 uur les. We hebben leraren, die op verschillende niveau'sde lessen geven en de vrijwilligers ondersteunen ze daarin. De manier van lesgeven hier is vooral opdreunen en herhalen. De kinderen zijn erg enthousiast en de klassen zitten meestal wel vol. Ook blijven de kinderen rustig 2 uur zitten of zien we ze 's avonds weer terug.

Ik zit hier samen met nog een vrijwilliger Fons, die hier 3 maandenblijft. Bij hem kunnen ook mensen langs komen als ze ergens last van hebben, zoals ontstoken ogen of hoofdpijn, dan heeft hij er wel een zalfje of pilletje voor. Ook hebben we een hele doos vol met oude brillen, waar mensen langs kunnen komen om een bril uit te zoeken. Gelukkig is er meestal een leraar in de buurt om te vertalen, want ons Khmer is nog niet zo goed. Het is zo mooi om te zien hoe gelukkig en dankbaar de mensen zijn met hun 'nieuwe' bril.

Tegenover ons is een klein shopje waar we 's middags en 's avonds eten. De vrouw van het shopje is de moeder van één van de leraren, en de rest van de familie woont rond het shopje. De moeder is een erg aardige vrouw die samen met haar man ook een beetje op ons let. Zo geeft vaders onze honden te eten en moeders komt af en toe langs voor een praatje. Niet dat we er iets van verstaan, maar we lachen vriendelijk en knikken gewoon ja.

Vrijdag was de koning jarig, dus was er geen Khmer school. Wij hadden bedacht om een spelletjes middag te houden. In de voorraad van ons huis stonden nog allerlei spelletjes, knutselspullen, tekeningen en dergelijke. Die hebben we allemaal in de school gezet en de kinderen vonden het prachtig. Wat is een kinderhand toch snel gevuld. 's Avonds werden we in Phnom Pehn nog getrakteerd op vuurwerk en er warenallerlei festiviteiten vanwege de verjaardag van de koning.

Ook ben ik nog met Jan, de motor acher deze organisatie, langs plekken geweest waar ik wat kan doneren van het geld dat ik van jullie heb gekregen, maar daar de volgende keer meer over.

Bedankt voor al jullie berichten ende kaarten in mijn boekje.

Liefs Linda

Lydia

Leuke foto's weer. Apart om te lezen dat ze daar zo graag naar school gaan en dat ze zelfs buiten moeten zitten terwijl de kinderen hier klagen als ze weer 'moeten'. Een hele andere wereld he, ik vind het leuk dat we daar via jou een beetje van kunnen meegenieten.

Groetjes,
Lydia

Paul, Lies en de rest

Hoi Linda, wat leuk om jouw verhalen te lezen en de foto's te zien. Wat een andere wereld! Zag bij Paula dat zij een mail kreeg als je weer nieuwe info op het log had gezet en hoorde van Toon gisteren dat ik gewoon ons mailadres kon invullen en dat kregen wij dat ook ha ha. Zo simpel.... wij zullen jullie verhalen volgen hoor.
Veel liefs en groetjes van ons viertjes!

Casper Ineke en Cees

Hola Linda, je kunt straks wel een boek schrijven overwat je allemaal meemaakt.Wat fijn als je kinderen zo gelukkig kunt maken ze zijn zo gauw tevreden he. Kunnen ze hier nog heel wat van leren!!!
Veel liefs van ons uit Spanje.
Kus Cees Cas en Ineke.

Sieuwert

Leuk verhaal, blijf schrijven. :-)

Groeten,

Sieuwert

petra

wat maak jij veel dingen mee daar in die andere wereld en prachtige foto's kun je ons laten zien groetjes petra en hugo en syllie