Toon-en-Linda.reismee.nl

Tweede week vrijwilligerswerk in Takeo

Sua's dei,

Hier weer een berichtje uit Cambodja. Ik ben alweer op de helft van mijn vrijwilligerswerk, de tijd gaat hard. Het les geven hier in Takeo gaat erg goed, de kinderen kunnen al best een aardig woordje Engels.

Hoewel ik mijn draai gevonden heb met het ondersteunen van de lessen, moet ik nog wel wennen om te leven in het vrijwilligershuis. Het is op zich een mooi huis, met beneden een woonkamer, keuken, badkamer en opslagruimte. Boven zijn er 4 slaapkamers en een veranda die uitkijkt over de rijstvelden. Ik heb een eigen kamer met uitzicht op de school. De leraren slapen ook meestal in het huis en dat zijn helaas niet onze enige loges. We hebben hier allerlei dieren in het huis, zoals kikkers, padden, muizen, slangen, vleermuizen, eekhoorns, hagedissen, gecko's en noem zo maar op. Als je de woonkamer binnen loopt dan zie je de muizen wegschieten of zit er weer een grote pad in de badkamer. Dat is allemaal wel wat anders dan thuis. Je krijgt hier een beetje het camping gevoel,'s ochtends metje handdoek naar beneden om te douchen. En dat douchen gebeurt met een emmertje, want we hebben geen stromend water. Ikmoet me hier dus aardig aanpassen aan het leven van de Cambodjanen en dan hebben wij het nog luxe met een eigen toilet, electra en een waterpomp voor de deur. Het is dus best lekker om het weekend terug te gaan naar Phnom Penh om daar uitgebreid te douchen.

Afgelopen week ben ik samen met Reth (een van de leraren Engels) naar 2 weesgezinnen geweest om te kijken of ik samen met de organisatie iets voor hen kan doen. Het ene gezin bestaat uit 4 kinderen, waarvan er al 3 vertrokken zijn naar Phnom Penh om in de fabriek te werken. Het jongste meisje van 14 jaar woont nog wel hier in het dorp en gaat gelukkig naar school. Het andere gezin bestaat ook uit 4 kinderen, alleen zijn deze een stuk jonger. De moeder is 3 weken geleden overleden en de vader al wat langer geleden. De oudste 2 kinderen gaan naar school en het jongetje volgt ook Engelse les bij ons. Het derde kindje kan niet horen en praten en dan hebben ze nog een baby van 1,5 jaar oud. Deze baby is van een andere vader, maar die was al vertrokken voordat de baby geboren was. De kinderen worden nu opgevangen door opa en oma. Ik ga samen met Jan en Reth bekijken of we iets kunnen doen voor deze gezinnen.

Bedankt weer voor de mailtjes en reacties.

Tot de volgende keer.

Liefs Linda

Reacties

Reacties

Lydia

Heftig om te lezen wat die kinderen allemaal al hebben meegemaakt, mooi dat je misschien iets voor ze kunt doen. De dieren rondom je bed enzo spreken me wel wat minder aan ;-)

Liesbeth

Hoi Linda,
Wat indrukwekken allemaal om te lezen hoe het er aan toe gaat daar in Cambodja. Wat is het toch een geluk waar je wiegje komt te staan en wat zitten velen toch in droevige situaties. Super dat jullie daar wat aan proberen te doen! En wat hebben onze kinderen het toe goed als je dat vergelijkt!!
Veel lieve groeten,
Paul, Lies en de kinderen

hanne

Hey Linda,

leuk zo je reisverhalen te leven. Het klinkt bijna als hoe overleeft linda het campingleven. Ik kreeg meteen de kriebels bij het idee dat er zoveel beestjes rondlopen. Wat zijn wij dan verwend he!

veel succes en plezier nog met het werk en je reis!

tante Paula

Hallo Linda, ik volg je hele verslag. Ik print het uit en heb een aantal foto's erbij opgeslagen. Wat een indrukken zal jij opdoen!
Nog veel succes en we horen nog wel van je.

Groetjes,
tante Paula en ome Co

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!