Toon-en-Linda.reismee.nl

Tuol Sleng Museum en Choeung Ek (killing field)

Sua's dei,

Cambodja is een prachtig land, maar heeft helaas een droevige geschiedenis. De Rode Khmer was tussen 1975 en 1979 aan de macht hier in Cambodja. En onder leiding van Pol Pot zijn er ongeveer 2 miljoen mensen vermoord, voornamelijk opgeleide mensen zoalsleraren, doktoren,monniken, militairen, ambtenaren. Veelal werden hele gezinnen vermoord om zo de kans opwraak te voorkomen.De overige mensen moesten werken op het platteland, 12 tot 15 uur per dag onder erbarmelijke omstandigheden.

Vandaag heb ik met eigen ogen kunnen zien hoe gruwelijk het geweest moest zijn in die tijd. Ik ben naar het Tuol Sleng Museum geweest hier in Phnom Penh. Dit was voorheen een school, maar in 1975 omgebouwd tot gevangenis. Hier zijn meer dan 17.000 mensen gevangen gehouden voordat ze vermoord werden. Nu is nog te zien hoe klein de cellen waren waar ze een paar maanden in verbleven. Ook waren er kamers waar de gevangenen gemarteld werden om zo informatie los te krijgen. Elke gevangene werd gefotografeerd en veel van die foto's zijn nu tentoongesteld.

De gevangenen werden uiteindelijk vervoert naar Choeung Ek (killing field) waar ze nog dezelfde dag geëxecuteerd werden. Ze werden daarnabegraven in massagraven.Nu is het een prachtig park met mooi onderhouden paden, maar je loopt eigenlijk over de lijken. En als het flink heeft geregend dan komen de botten en stukken kleding bovendrijven. In de pagoda op het terrein zijn duizenden schedels te zien uit de massagravendie ze later hebben geopend om delijken te identificeren.

Het wasvandaag een erg indrukwekkende dag. Ik had natuurlijk al gelezen wat dit land heeft moeten doormaken, maarheb daar nu ook een beeld bij gekregen.

Liefs Linda

Vien en Elly

We vinden het heel leuk om je zo te kunnen volgen. We kijken elk weekend uit naar je bericht en foto's.