Toon-en-Linda.reismee.nl

Derde week vrijwilligerswerk in Takeo

Sua's dei,

Het was weer een leuke week in Takeo. We hebben de kleine kinderen het liedje 'If you're happy' geleerd en vooral het deel 'blow a kiss' vonden ze geweldig, maar het nummer zelf zingen was toch iets te moeilijk. Verder hadden we weer volle klassen, zo vol zelfs dat we er nog een extra uurtje Engels bijgeven nu. Maar de oogsttijd van de rijst komt eraan, dus dan is het nog maar afwachten hoeveel kinderen er dan nog komen; zo gaat dat hier. Gemiddeld zitten er50 kinderen in één klas en ik begin nu een beetje de kinderen te kennen. Je weet welk niveau ze hebben en wie familie is van elkaar, maar aan de namen ga ik niet beginnen veel te moeilijk met al die rare klanken. Daarom is het extra knap van deze kinderen dat ze Engels leren, want naast derare klanken heeft hun taal ook een heel ander schrift.

Van de week ben ik met Leakhana naar de pagoda geweest. Leakhana is 4 maanden geleden begonnen als leraar Engels bij ons. Daarvoor was hij een monnik die bij ons les volgde. In de pagoda heb ik de monniken ontmoet en voor zo'n ontmoeting gelden allerlei regels. Ik weet dat ikmijn schoenen/slippers uit moet doen voordat ik de pagoda in ga, maar er zijn nog meer regels zoals dat ik een monnik niet mag aanraken, niet mijn voeten naar hem mag richten en ik moet ook altijd lager zitten dan de monniken. Ik vond het best spannend, want je wilde monniken toch niet beledigen. Voorje het weet ben ik in een volgend leven een strontvlieg. Maar de monniken waren erg aardig, vonden mijn 3 zinnen Khmer erg grappig en ik mocht overal foto's van maken. Ze vroegen ook of ik naar het festival kwam dat vrijdag gevierd werd en daarom zijn we vrijdag weer terug gegaan. Wat er nou precies gevierd werd weet ik nog steeds niet, maar het was aardig druk.Er waren allerlei eetkramen en de mensen kwamen geld en cadeautjes aan de monniken schenken. Ook was er traditionele dans en muziek. Erg leuk en bijzonder om dit allemaal te zien.

Volgende week ga ik schoolkleding en boeken kopen voor de weeskinderen. En ik ben nog steeds met Jan aan het kijken wat ik verder kan doen met het geld dat ik van jullie heb gekregen.

Bedankt weer voor jullie berichten, reacties en enveloppen. Ik lees ze graag hier.

Liefs Linda

Reacties

Reacties

Casper en Ineke.

Lieve linda, ja pas maar op, stel je voor dat je als strontvlieg verder moet ooit en dan zo'ngeel vliegenvanglint tegenkomt en het net te laat in de gaten hebt!!!!! Ik dacht dat ik hier gekke beestjes tegenkom maar het kan dus nog veel gekker wat jij zoal tegenkomt in het huis!!
Werk ze weer en veel liefs van Cas en Ineke.

Lisette

super om je verhalen te lezen en foto' s te zien!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!