Toon-en-Linda.reismee.nl

Vijfde week vrijwilligerswerk in Takeo

Sua's dei,

Het zit erop, mijn vrijwilligerswerk hier in Cambodja. Het was een korte week, maandag was er geen les vanwege het waterfestival en dinsdag waren er geen lessen in verband met de honderden doden die gevallen zijn op de laatste dag van het festival. Gelukkig zijn er in onze commune geen doden gevallen, maar er zijn wel genoeg mensen die weer familieleden of vrienden hebbendie zijn omgekomen.

Jan was deze week langs geweest en samen hebben we de 2 weesgezinnen bezocht. Met hetweesgezin met de 4 kinderen, waarvan de jongen Engelse les bij ons volgt, gaat het goed. Ze kunnen met hulp van hun opa en oma voldoende aan eten komen en hun tante past op de baby van 1,5 jaar. Ze waren erg blij met de nieuwe kleding van vorige week. Het meisje (Manchot),waarvan de broer en zussen in Phnom Penh in de fabriek werken, heeft het helaas moeilijker. Ze moet na school spullen verkopen om aan geld te komen voor rijst. Samen met Jan en Reth hebben we een plan voor het meisje gemaakt. Ik ga van jullie geld haar een jaar lang sponseren.Rethgaat haar elke week rijst, vis en geld voor de Khmer school brengen en in ruil daarvoor moet ze Engelse les bij ons gaan volgen. Ze was hier erg blij mee en is dezelfde avond nog naar de les gekomen.En omdat ik nog geld over had ga ik ook een jaar lang een moeder (Soy Kho Shal)sponseren die eendochter heeft van3 jaar. We hebben spullen gekocht zodat ze naast haar huis een groentetuin kan beginnen. Verder gaat Reth haar een jaar langelke week voorzien van rijst en vis. Na het jaar gaan we kijken hoe het metde twee gezinnen gaat.Nogmaals namens mijzelf, Jan, Reth, Manchot en Soy Kho Shal bedankt voor jullie bijdrage.

Ik had de leraren beloofd om nog een keer pannenkoeken te bakken, dus van de week een stapel gebakken. En ze vonden het lekker, vooral de stroop die ik in Phnom Penh in de supermarkt had gevonden.Moeders vroeg of ik niet wilde blijven om in haar shopje de pannenkoekente verkopen. Het shopje van moeders is geweldig, zolang er iemand van de familie wakker is, is de shop geopend en ze verkopen er echt van alles. Je kan er benzine in flessen kopen ende kinderen halenvoor, tijdens en na de Engelse lessen hier hun zakje snoep. Het shopje is eigenlijk de huiskamer van de familie, waar wij ook elke middag en avond aanschuiven voor de meest heerlijke maaltijden.

Vrijdagavond had Reth een afscheidsfeestje voor me georganiseerd. Ik moest zorgen voor de drank en dan zal hij het eten regelen en de karaoke set meenemen. Het was erg gezellig met de hele familie van Reth, Leakhana en Fons bij ons op de veranda. Ik hoefde gelukkig niet te zingen, want de jongens waren zelf veel te enthousiast met de microfoon. Verder heb ik nog moeders eigen gebrouwen rijstwijn en fruitwijn gedronken, vooral de fruitwijn was lekker. Zaterdag afscheid genomen van iedereen in Takeo, wel jammer om weer te vertrekken. Maar ik heb al met Toon afgesproken dat we een keer samen teruggaan naar Cambodja.

Ik ga de laatstedagen nog even de toerist uithangen.

Liefs Linda

Reacties

Reacties

Hans + Edith Willems

Hallo Linda,

Wij zijn erg blij met je nieuws van 27 november, want wij hebben het drama na afloop van het waterfestival op internet gevolgd en omdat jedaarvan fotos gestuurd had, wisten wij dat jij er ook geweest was!
Wij makten ons dus best een beetje zorgen!

Maar gelukkig is alles ok. Heel veel plezier verder en

groetjes,
Hans + Edith Willems

vien en elly

hallo gefeliciteerd met ons toontje en n fijne tijd met irene.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!