Toon-en-Linda.reismee.nl

De apen van Sepilok op Borneo

Selamat siang,

We hebben het mooie resort op Mabul verlaten en zijn nuop Borneobij Sepilok.Hier hebben weweer een prima resort, in de jungle met mooi aangelegde tuinen en een zwembad!In Sepilokreservaat vangen ze orang oetans op die als huisdier zijn gehouden of wees zijn geworden, de bedoeling is om de dieren weer in het wild uit te zetten. Hiervoor hebben ze een heel programma om de dieren te leren klimmen en nesten te bouwen zodat ze in het wild kunnen overleven. Als ze uitgezet worden kunnen ze nog steeds terugkomen naar een voederplaats waar de verzorgers eten neerleggen. Wij zijn bij zo'n voederplaats wezen kijken en het was echt geweldig om de orang oetans van zo dichtbij te kunnen zien. De orang oetan heeft voor meer dan 96% hetzelfde DNA als de mens. Het is de bedoeling dat de orang oetans uiteindelijk niet meer terug komen naar de voederplaats.

Vanuit Sepilok hebben we ook een boottocht over de Kinabatangan river gemaakt. Dit is een vrij bruine rivier waar aan de waterkant veel dieren gespot kunnen worden. En wij waren opzoek naar de drie neuzen; de neushoorn, de neushoornvogel en de neusaap. De eerste hebben we helaas niet gezien (de kans was ook zeer klein), maar de andere twee wel. De neusaap noemen ze ook wel de 'Dutch monkey' en dat komt omdat de Hollanders ook een grote neus en dikke buiken hebben, maar dat is de mening van de mensen hier op Borneo, wij waren het er niet helemaal mee eens. We hebben verschillende soorten neushoornvogels gezien en op het laatst nog de grootste van alle; 'de Rhinocaurus Hornbill'.

Het avontuur in Maleisie zit er bijna op, na Borneo hebben we nog een paar dagen over in Kuala Lumpur.

Liefs Irene en Linda