Toon-en-Linda.reismee.nl

Op het dak van de wereld (Tibet)

Tashi Delek,

Vanuit Nepal zijn we een weekje naar Tibet gegaan. We wilden eigenlijk via Tibet verder reizen naar China, maar ze zijn niet zo heel soepel met een visum voor China als je uit Tibet komt. Dus dan maar even op en neer vanuit Nepal. Het is niet mogelijk om Tibet zonder gids te bezoeken, dus we hebben een georganiseerde tour geboekt. De groep bestond uit 18 mensen, met allemaal verschillende verhalen. Er zat een Hongaarse jongen bij die in 5 jaar de wereld over wilde wandelen en een Servische man van in de 70 die met zijn fiets een rondje Azie deed en geen woord engels sprak. Ook hadden we een koppel dat op huwelijksreis was en verder weer genoeg Nederlanders. Een leuke club zo bij elkaar.

We reden vanuit Kathmandu naar de grens van Tibet en daar moesten we alles van de Dalai Lama en Lonely Planets achter laten in Nepal, bij de grens werden onze tassen volop geinspecteerd. We hadden een Tibetaanse gids en voordat hij zich voorstelde had hij drie belangrijke mededelingen, ten eerste mochten we hem geen politieke vragen stellen, ten tweede maak geen foto's van checkposten, want de politie wist je hele geheugenkaart en als laatste heb altijd je visa bij je. Welkom in Tibet. Eenmaal in Tibet aangekomen valt het gelukkig best mee met alle regels. Er is geen foto te vinden van de Dalai Lama, maar genoeg foto's van andere Lama's.

We zijn vanaf de grens in een paar dagen naar Lhasa gereden, de hoofdstad van Tibet. Onderweg hebben we verschillende monastries gezien en zijn we hoge passen overgegaan. De hoogste pas was op 5248 meter en dat voel je best. Het was er erg koud en winderig en bij een paar keer springen kom je al adem te kort door het gebrek aan zuurstof in de lucht. Ook kwamen we langs een groot meer dat bijna helemaal bevroren was. Ja het was erg koud in Tibet. 's Nachts vroor het buiten en door de kieren in de muren vroor het binnen in onze slaapkamers net zo hard. We sliepen met onze thermo kleding aan onder 3 lagen dekens. Overdag was het wel aangenaam in het zonnetje.

Het hoogte punt van de reis was toch wel het bezoek aan Lhasa. Deze stad is verdeeld in het oude Tibetaans gedeelte en het nieuwe Chineese gedeelte, inclusief karaoke bars waar wij ook een liedje gezongen hebben. In het oude gedeelte ligt een monastrie waar pelgrims de hele dag (en nacht) kora's maken. Een kora is een tocht die pelgrims maken op handen, knieen en languit op de grond rondom of voor de monastrie. Zelfs kinderen lagen op de grond gebeden op te zeggen. Verder heb je in Lhasa het Potala paleis, dit paleis is gebouwd door de vijfde Dalai Lama. De huidige Dalai Lama heeft er, voordat hij in 1959 naar India vluchtte, ook gewoond.

Op de terugweg naar Kathmandu zijn we weer tussen de bergen van de Himalaya door gevlogen en dit keer vlak langs de Everest.

Het was een indrukwekkend weekje.

Tot de volgende keer,
Liefs Toon en Linda

Marcel

1 woord. Vet!

Michel Dijkhof

Ha Linda, van Kees kreeg ik jullie link door. Echt gaaf allemaal. t Begint weer aardig te kriebelen als ik dit allemaal zie! Succes, veel plezier nog.

Groeten, Michel

Gerard en Dorien

Lieve Linda en Toon.
Bedankt voor de onvergetelijke vakantie.
De foto s zijn leuk.

Liefs Papa en Mama